Vad är pedagogik?

Denna artikel handlar om pedagogik. Nyligen frågade en skolans elever om vad definitionen av ordet ”pedagogik” är, och i det ögonblicket bestämde läraren sig för att hon inte kunde definiera ett sådant ord på plats på ett adekvat sätt. Läraren sa till att hon skulle komma återkomma till henne, och nu – kommer svaret.

Pedagogik är ett ord som ibland används för att beskriva inlärningsteori och ibland för att beskriva utövandet av en sådan teori. Det har blivit en akademisk term som hänvisar till utforskningen av hur kunskap och färdigheter växer som underlättas inom ramen för en annan person eller andra människor (dvs. studenter).

Kärnan i pedagogiken

Kärnan i varje pedagogik ligger en teori om interaktion. Denna teori beskriver beteenden som individer möter under inlärningsprocessen. Ofta förstås pedagogik som en uppsättning sådana beteenden som kan replikeras, imiteras eller upprepas för institutionella eller sociala normativa mål; emellertid kan denna förståelse beskrivas bättre med ordet läroplan.

Många distinkta pedagogiska teorier har utvecklats under årtusenden, var och en avspeglar ett historiskt, filosofiskt, politiskt, biologiskt, socialt, psykologiskt, vetenskapligt eller personligt synsätt. Många pedagogiska teorier inkluderar ett byrå-paradigm, där lärarens och lärarnas roller definieras och förklaras. Till exempel kan lärarens roll vara förknippad med coachning, eller rollen kan förknippas med modellering. Det finns naturligtvis många varianter av förhållandet mellan elever och lärare, varav ingen är helt individualiserad, vilket innebär att de flesta lärare använder en blandning av teorier när de interagerar med sina elever.

Lärare

Professionella lärare guidas av pedagoger oavsett om de är medvetna om dem eller inte. Dessa teoretiska ramar för hur lärande fungerar formar sina instruktionsbeslut och därför deras handlingar när de relaterar till hur de interagerar med sina elever. De flesta lärare är inte medvetna om de teorier de antar, delvis för att linjerna mellan olika teorier aldrig är tydliga, andra gånger eftersom lärarutbildningen sällan behandlar lärande teori, men främst för att nästan alla lärare saknar medvetenhet om hur djupt socialiserade de har blivit när det gäller deras övertygelser om hur människor lär sig.

Forskare

Forskare

Forskare, Henry Giroux och Philip W. Jackson, använde termen ”dold läroplan” för att beskriva de omedvetna konsekvenserna av socialisering och domesticering av ungdomar genom deras familjer, religion, skolor och andra kulturella institutioner som stärker sociala normer. Den dolda läroplanen är ett kraftfullt begrepp och för våra ändamål vill man tänka högt här om den dolda pedagogiken. Detta beskriver när en “lärare” utan tvekan och utan reflektion eller helt enkelt oavsiktligt täcker det pedagogiska trossystemet eller systemen som användes för att utbilda dem när de var studenter – från en mycket tidig ålder till vuxen ålder. Vi använder dessa medel enkelt och naturligt genom upprepning under våra mest beroende liv.

Lärarnas beslutsprocesser påverkar alltid strategier, aktiviteter och uppgifter som de använder för att instruera sina elever, oavsett om de är medvetslös eller medvetna om dem. Och ofta är lärare inte medvetna om vilka inlärningsteorier de följer, trots alla förklaringar de kan göra om inlärningsteorier som de ”tror på.”

Det är därför pedagogik är viktig för lärarna att ta hänsyn till. Utan en terminologi som vi kan använda för att identifiera de olika aspekterna av undervisning och inlärning och hur de relaterade till händelserna i vår undervisning, kan vi inte reflektera, analysera och diskutera vad vi förstår och tror om vårt beteende och andras beteenden. Utan en dialog om interaktioner som är hälsosamma, positiva och effektiva och de som är destruktiva, frätande och i linje med våra värderingar, kommer alla tankar, känslor eller reflektioner vi har om våra roller som lärare eller som elever konsumeras i det vakuum som skapas av skicklighet, tradition och tröghet.